Tuesday, April 28, 2009

Surat Kiriman Rasmi

Siti Nasuha Bte Ayub
Blk 725 Tampines St 71
#02-173
Singapura 520725

21 April 2009

Pengurus
Singapore Expo
No 1 Expo Drive
Singapura 536001

Tuan

Perkara: Perkhidmatan Yang Kurang Memuaskan


Merujuk kepada perkara di atas, saya ingin membuat aduan tentang perkhidmatan pekerja tuan yang amat menghampakan. pengalaman buruk saya di kaunter Sistic di cawangan Tampines harus diadukan supaya perkara ini tidak akan berulang lagi.


Pada minggu lalu, saya telah ke kaunter Sistis di pusat mebeli-belah Tampines Two. Saya ingin membuat tempahan tiga tiket untuk ke konsert penyanyi terkenal David Archuleta yang akan menyanyikan lagu-lagu di stadium tertutup Singapura pada 10 haribulan April 2009. Pekerja tuan, Fairuz, melayani saya dengan wajah yang kurang mesra dan marah. Cara perbualannya seperti disa sedang berasa bingit tentang sesuatu perkara. Semasa saya sedang mencari kad pengenalan saya di dlam beg untuk menunjukkan bukti umur, dis kelihatan kurang sabar dan sentiasa mengeluh dengan kuat untuk sengaja menunjukkan seperti saya sedang membuang masanya. Saya juga hairan kerana pada waktu itu, tidak ada pelanggan yang lain di kaunter. Tambahan pula, dis kelihatan sangat marah apabila saya tanya tentang butir-butiran konsert itu. Dia menyuruh saya pergi ke kawan bersebalahannya yang juga sedang bekerja untuk sebarang pertanyaan.


Saya amat terkejut dengan sikapnya kerana saya tidak sangka Sistic akan memberi kerja kepada orang-orang yang kurang sopan dan biadap. Saya cadangkan bahawa tuan menghatntar pekerja tuan ke kursus "Melayani Pelanggan Dengan Mesra" yang diadakan setiap minggu bagi pekerja-pekerja memperbaiki lagi cara perkhidmatan mereka. Kursus ini akan membantu bisnes tuan kerana dengan layanan yang mesra, ramai orang akan lebih senang dan gembira untuk ke cawangan tersebut. Saya juga inginkan pekerja tuan meminta maaf kepada saya kerana sikapnya itu telah membuat saya berasa hampa dan kecewa sepanjang hari.


Saya harap tuan akan mengambil tindakan yang sewarasnya bagi mencegah pekerja-pekerja seperti Fairuz menghampakan ramai pelanggan dan menjejaskan bisnes Sistic. Saya harap dia boleh memperbaiki dirinya. Terima kasih kerana mengambil masa untuk membaca surat saya.


Yang benar
(Siti Nasuha)